Black Friday: Hogyan lett a „fekete nap“ a kedvezmények és a vásárlási őrület ünnepe

A Black  Friday, avagy a „fekete péntek ” a világ egyik legnagyobb bevásárló ünnepe. Bár a legtöbben hatalmas árengedményekkel, zsúfolt üzletekkel és késő esti vásárlással kötik össze, eredete és jelentése sokak számára még mindig rejtély. Ha valaha is elgondolkodott azon, hogy vajon honnan ered ez a jelenség, és hogyan zajlik manapság, olvassa el a cikkünket.

lbf2

A Black Friday története

A Black Friday, más néven „fekete péntek” ma már a hatalmas kedvezmények és a karácsony előtti vásárlási őrület szinonimája. A jelenségnek azonban érdekes története van, amely az az 1960-as években kezdődött az Egyesült Államokban. Akkoriban a philadelphiai rendőrség a hálaadást követő napot „fekete” napnak kezdte nevezni – a hatalmas forgalmi dugók és a zsúfolt utcák miatt, mivel emberek ezrei rohamozták meg az üzleteket, és káosz alakult ki.

A kereskedők azonban hamarosan rájöttek, hogy ez a „fekete nap” hatalmas lehetőség lehet számukra. Gyorsan elkezdtek árengedményeket és különleges akciókat kínálni, hogy még több vásárlót vonzzanak.  Így változott át a „fekete péntek” elnevezés valami negatívumból annak a napnak a jelképévé, amikor az üzleteknek sikerül több pénzt keresniük, mint egész évben, és a veszteségből a „fekete számok” – azaz a nyereség – felé mozdultak el. 

A Black Friday manapság már egy világméretű jelenség, amelyet a vásárlók türelmetlenül várnak, és amelyet a kiskereskedők az év legnagyobb bevásárló napjának tartanak.

Hogyan zajlik a Black Friday

Egykor a Black Friday egyet jelentett a vásárlási őrülettel, amikor az emberek már kora reggel sorban álltak az üzletek előtt, hogy levadásszák a legjobb ajánlatokat. A boltok már a kora reggeli órákban kinyitottak, a tömegek pedig beözönlöttek, hogy meg kaparintsák a rendkívül alacsony árú termékeket. 

Ma azonban a Black Friday már másképp néz ki – a vásárlási őrület áthelyeződött az internetre. A vásárlók most már otthonuk kényelméből vásárolhatnak, és elkerülhetik a tömeget és a stresszt.

Az online értékesítés új szintre emelte a fekete pénteket, és lehetővé tette, hogy a vásárlók szélesebb körét érje el helytől és időtől függetlenül. Ezt a tendenciát erősíti a Cyber Monday, amely közvetlenül a fekete péntek után következik, és különleges online kedvezményeket kínál. Mi több, a kiskereskedők már a hivatalos péntek előtt is kínálnak kedvezményeket, így az eredeti napból egy egész „Black Friday hét” vagy akár egy „akciós hónap” lett.

Végül egy tipp: Vásároljon okosan, ne a Black Friday hevében

A Black Friday remek alkalom az akciós vásárlásra, de könnyen válhat az impulzusvásárlások napjává, és olyan termékeket vásárolhat, amelyekre nincs is szüksége. Ezért a tényleges vásárlási roham előtt próbáljon meg egy rövid tervet készíteni – legyen tisztában azzal, hogy mire van igazán szüksége, és tartsa szemmel előtte az árakat. Mert néha a kedvezmények csábítóbbnak tűnhetnek, mint amilyenek valójában.

Ha a vásárlás előtt meghatároz egy költségkeretet és egy célt, elkerülheti a meggondolatlan vásárlásokat, és a Black Friday tényleg egy kedvezményes nap lesz.